I3

CIRCULAR DE CURS INFANTIL 2024-25

LLISTA MATERIAL I3 2024-25

QÜESTIONARI I3 2024-25

CIRCULAR INFORMATIVA SOBRE LES BOTES I L’IMPERMEABLE

 
 
ELS GEGANTS I CAPGROSSOS

Tot va començar quan un dia a la classe de la tortuga i els cargolets vam rebre un vídeo d’algú que entrava a l’escola. 

Vídeo presentació projecte gegants

Vam sortir a investigar per l’escola qui podia ser i no vam veure ningú.

Al cap d’uns dies, la Marta, la secretaria de l’escola, va venir i ens va donar una carta. Tots molt encoriosits, la vam obrir  i… ens vam endur una sorpresa! Estava firmada pels gegantons de l’escola!

La carta deia que feia uns dies que havien arribat a l’escola i que ens havien vist jugar al pati i volien quedar amb nosaltres per coneixe’ns.

Vam estar molt contents i teniem moltes ganes de tenir una visita de gegantons a la nostra aula, així que entre tots, vam decidir escriure una carta i donar-li a la Marta perquè la fes arribar als gegantons convidant-los a venir.

Tenien tantes ganes de coneixe’ns que no van trigar a visitar-nos. Un matí, vam sentir al pati la melodia dels gegantons de l’escola. Què passava?

Doncs sí! Que ja els teníem aquí!!! Carai, però venien molt ben acompanyats, amb qui anaven? Amb els 6 capgrossos de l’escola!

Molt emocionats, i també amb una mica d’intriga…els nens i nenes de I2 i I3 vam sortir al pati de l’escola. Allà la Fina, mestra de l’escola ens va presentar els gegantons i els capgrossos. Ens va explicar que els havien fet uns nens i nenes que havien vingut a l’escola i que cada un té un nom i va vestit diferent. 

De capgrossos hi ha:

  • En Punxes el presumit
  • En Bombeta el nen de la colla
  • La Caputxeta sense el llop
  • La Xiqueta la bufoneta
  • En Purpurina sempre tan elegant
  • En Rínxols el divertit

I de gegantons tenim:

  • En Feliu de Malianta
  • La Maria de l’Espona

Vam veure que a sota de cada gegantó i capgròs hi ha un nen/nena que els fa moure. Aquell dia, van ser els alumnes de 2n d’ESO.  

Mica en mica, ens vam familiaritzant amb ells i ja no ens feien tant respecte així que vam decidir ballar amb ells la cançó d’en Feliu de Malianta i la Maria de l’Espona.

Ball de Gegants i Nans de l’Escola Rocaprevera(primer surt la cançó instrumental i al final del vídeo la cançó amb lletra)

Quin matí més divertit que vam passar!

Quan vam tornar del cap de setmana, els nens i nenes de la classe del cargolet i la tortuga vam portar moltes coses sobre els gegants: contes, calendaris, fotos, disfresses, espardenyes, capgrossos… i les vam anar organitzant totes en una taula i un plafó de l’aula…

Mentre avançàvem en el projecte teníem molts dubtes i ens fèiem moltes preguntes sobre els gegants.

Un dels interrogants més grans era saber quant mesuren els gegantons ja que ens vam adonar que són més alts que nosaltres. 

Vam decidir anar al teatre de l’escola, que és on dormen per poder-los mesurar.

Com es mesuren les coses? Com podem fer-ho si són tan alts?

Ens vam enfilar en una cadira per arribar al capdamunt de la gegantona i vam tirar un cordill, vam estirar el cordill des del cap de la gegantona fins als peus i tot seguit la vam posar al terra per mesurar-la.

Vam mesurar el cordill amb peus, amb nens… però ens vam adonar que no sempre sortia el mateix número ja que depenia molt de la mida del peu o de quin nen/a s’hi posava. Necessitàvem una mesura “estàndard”. Com ho podíem fer?

Finalment se’ns va acudir utilitzar un metre, així sabríem la mesura exacte: els gegantons de l’escola fan 2 metres! Són més alts que un nen/a de I2 i I3 i fins i tot que una mestra!

Ara ja sabíem quant mesuren els nostres gegantons però,  i nosaltres?

Vam fer una gràfica amb totes les nostres alçades i vam poder comparar-les entre si; també les vam comparar amb la dels gegantons i la dels gegants de Torelló i vam observar qui de nosaltres és més alt, més baix, quins fem la mateixa alçada, etc.

Per poder decorar la nostra aula, vam pensar que seria una bona idea penjar-hi un dibuix dels nostres gegantons. La Maria Pujol, ens va dibuixar en Feliu de Malianta i  la Maria de l’Espona i nosaltres els vam pintar.

Un cop penjats a la classe, vam observar quines parts del cos tenen. Tenen les mateixes que nosaltres?

Vam dibuixar i pintar un nen i una nena per posar al costat del mural dels gegantons i poder comparar. Tot seguit hi vam posar cartells de les parts del cos.

Vam descobrir que tenim moltes parts en comú i, fixant-nos en els cartells on hi ha el nom de les parts del cos, vam observar que algunes grafies les tenim en els nostres noms.

Després de parlar dels gegantons de la nostra escola, vam parlar dels gegants que tenim a Torelló. Durant el projecte alguns nens i nenes de la classe hem anat portant fotos i objectes relacionats amb ells.. Ens van anar sortint moltes preguntes: són més alts que els nostres gegantons? On dormen? Com van vestits?…

A partir d’aquí, l’Esther i la Mireia, ens van explicar que havien preparat una sortida matinal a la nau que té l’Ajuntament per guardar els gegants. Allà és on dormen. Quines ganes!

Vam arribar molt acalorats! Però va valdre la pena, quina sorpresa vam tenir un cop allà a la nau. 

Hi vam trobar la parella de gegants centenaris i els actuals gegants de Torelló ( aquests no pesen tant i van més bé de portar). També vam veure molt ben endreçats on dormien els 13 capgrossos de Torelló, cada un té un nom i un vestit.

La Virginia i la Vanesa ens van explicar molt bé quants anys tenien, quan pesen, quan mesuren, quan surten…i fins i tot ens van deixar posar a sota l’armadura dels gegants per fer-nos una foto (són al clickedu).

Ens van ensenyar el remolc on transporten els gegants d’un poble a un altre, ens van posar la música del centenari dels gegants i la vam poder cantar. Per cert, la sabem molt i molt bé!!!

I finalment, totes dues,  ens van tocar la gralla, un dels instrument que toquen quan es fan les cercaviles. Ostres! Quin soroll més fort!

Més preguntes que van anar sorgint i vam intentar buscar resposta: On es fan els gegants?

L’Esther i la Mireia ens van explicar que a Torelló hi ha un taller on es creen i es restauren els gegants i capgrossos: el taller Gabins. La visita va ser fantàstica!

Ens van ensenyar i explicar de quin material estan fets els capgrossos, gegantons i gegants i ens els van deixar posar. Que divertit va ser!!!

La Judit ens va explicar que fan gegants i capgrossos per encàrrec i també en restauren. Al taller també vam veure que hi havien molts quadres on sortien els gegants i vam conèixer a l’artista, en Gabí.

Ahhh! També vam gaudir d’un taller que ens va agradar molt! A través d’un motlle de guix i vam posar fang i…taxant! 

Quan treiem el motlle sortia el cap d’en Patufet! I ens el vam poder endur a casa.

Quins artistes!

Ens agraden tant els gegants que vam decidir fer un capgròs per endur-nos a casa. I com el vam fer?

Vam necessitar una capsa de cartró amb forma de cub, material reciclat, pintura i una mica d’imaginació!!!

Ep! I l’ajuda de les famílies que sort em vam tenir! 😉

Una sessió la vàrem dedicar observar la forma de la caixa de cartró…vam parlar del cub i la vam comparar amb l’esfera. Vam veure que són figures en volum; el cub està format per 6 cares en forma de quadrats i l’esfera no té cares i rodola. Tot seguit vam buscar objectes de  la classe amb forma de cub i esfera.

Un altre dia que fèiem racons vam sortir al pati amb les tablets i amb petits  grups vam buscar objectes que hi havien amagats amb forma de cub i esfera i vam tirar-hi fotos. 

Aquestes fotos les vam projectar a la pantalla digital de l’aula i entre tots vam observar quins objectes havíem trobat.

I quina va ser la millor manera d’acabar el projecte? Doncs fent un ball de gegants de l’escola i els nostres capgrossos juntament amb  les nostres famílies. 

Moltes gràcies per tot famílies!

EN PATUFET

Un matí, un cop recollides les joguines de l’estona de joc lliure, ens en anem a la classe de treball i…. sorpresa! Hi ha una col molt i molt gran i una barretina de color vermell. De qui deu ser? Pregunten les mestres.

– És del tió!
– Noooo, és de Sant Feliu!

De sobte, toquen a la porta…. és en Patufet!

Patim, patam, patum,
homes i dones del cap dret.
Patim, patam, patum,
no trepitgeu en Patufet.

Uau! En Patufet ens ha vingut a veure a la classe! Des d’aquell moment, tenim clar que volem saber més coses d’ell. Així que per començar, li demanem que ens expliqui el seu conte.

Després l’hem treballat de diferents maneres: amb conte, amb titelles, l’hem mirat a la pantalla amb el projector i, fins i tot, les mestres ens l’han representat al teatre. Que bé que ens ho hem passat!

EL VESTIT

Del conte, ens ha cridat molt l’atenció la roba i les sabates d’en Patufet. Hem descobert que porta una faixa i una barretina i que són de color vermell, per això hem aprofitat per
treballar aquest color mitjançant ceres, pintura i plastilina. També hem vist que les sabates que porta són diferents a les nostres: porta esclops! La Roser n’ha portat
uns a la classe. Ens els hem mirat; hem vist que són de fusta i ens han explicat que aquí Catalunya, els portaven antigament els pagesos i quan feia molt fred hi posaven palla per tenir els peus calents.

I si ens vestim de Patufets? Les mestres ens han portat els complements i ens hem acabat vestint de Patufets! Que guapos i guapes que estem!

(Trobareu totes les fotos al clickedu)

CAMPS DE COL I PANOTXES

Al conte també hi surt un element protagonista, la col. Durant la tardor, podem trobar camps de cols. Algunes famílies n’hem portat. Alguna, fins i tot, hem portat panotxes de blat de moro, un altre cultiu típic d’aquesta època. A la classe, hem observat les cols; les hem tocat i hem notat la rugositat de les seves fulles, les hem olorat i les hem desfullat per poder fer una observació més precisa. Veiem que són de color verd però de tonalitats diferents: verd fosc, verd clar i verd molt clar. Mentre les trossegem, observem que les fulles són molt gruixudes i que tenen unes ratlles blanques que es diuen nervis.

Després, hem fet estampació amb les fulles de col i pintura verda. Quan la pintura ha estat seca, hem confegit la paraula col al full.

Per aprofitar el blat de moro que tenim, l’hem deixat assecar i un cop sec, l’hem desgranat. Ens ha costat una mica, ja que per treure els grans grocs de la panotxa es necessita molta motricitat fina, però ho hem fet molt bé!

Com que hem vist que el blat de moro és de color groc, hem buscat objectes de color groc i de color vermell per la classe.

LA PLUJA

Amb l’arribada de la tardor tenim dies de sol i dies de pluja. Un dels dies que plou, aprofitem per sortir al pati a veure la pluja. Després, fem una sessió de traç vertical a la pissarra de la classe representant la pluja. Aquesta activitat la repetim individualment en forma de fitxa fent el traç vertical amb rotulador.

EL SAFRÀ

El conte d’en Patufet ens explica que en Patufet va anar a comprar una paperina de safrà. Nosaltres hem volgut fer la nostra pròpia paperina. Per fer-ho, hem estripat paper de diari, l’hem encolat i envernissat. 

Ara ja només ens faltava saber qué és el safrà, així que hem buscat informació i imatges sobre aquesta espècie. Hem descobert que s’utilitza de condiment alimentari i que fa que els aliments es tornin de color groguenc. Tot i així, el safrà és de color taronja-vermell, així que hem agafat paper de seda taronja, l’hem cargolat i l’hem enganxat a la paperina que havíem fet abans per simular la nostra paperina de safrà!

CERCLE

En Paufet per anar a comprar el safrà s’emporta un dineret de color groc. Ens hem fixat amb la forma que té i hem observat que té forma de cercle. Ho hem treballat mitjançant els blocs lògics i per plasmar-ho en un full, hem punxat un cercle.

LES LLETRES D’EN PATUFET

Analitzem les lletres de la paraula Patufet. Escrivim la paraula a la pissarra i després busquem si tenim alguna lletra igual al nostre nom. Per tenir els noms de tots els nens i nenes del Cargolet i la Tortuga, l’Esther, la Roser i la Mireia, ens han preparat un llibre dels noms ambientat amb en Patufet. Oi que és bonic?

DECOREM L’AULA

A mesura que ens hem anat endinsant en el projecte, hem treballat diferents conceptes: gran/petit, sobre/sota, els colors vermell, groc, blau i verd, el cercle, ens hem fixat amb les lletres de la paraula Patufet i les hem comparat amb el nostre nom, hem parlat de la tardor… A més, hem elaborat un mural que decora l’aula, que vam fer entre tots i que reprodueix la història d’en
Patufet. Hi surten núvols blancs i blaus pintats amb esponja, arbres de tardor amb paper de seda, un bou i una caseta pintats amb ceres i 24 cols amb 24 Patufets a sota, que us imagineu qui són?

TARGETES DE VOCABULARI

Durant el projecte, hem tingut l’ajuda d’unes imatges que hem penjat a la classe i que ens han servit per anar veient i reconeixent les paraules claus del projecte.

ON VIU EN PATUFET?

En Patufet viu a en una casa amb el seu pare i la seva mare. I nosaltres? Per saber-ho, hem omplert una enquesta i hem portat una foto de la nostra família. Després tots junts, ens hem mirat les fotos i hem explicat amb qui vivim. Per acabar, hem enganxat la nostra foto en una cartolina triant si vivim en un pis o en una casa. Sabeu on viu més gent?

TANCAMENT DEL PROJECTE

Per acabar el projecte d’en Patufet i amb algun material que vam dur de casa, vam fer diferents manualitats: una col, un dineret i un cistell ple de menjar:

– La col la vam fer pintant, de color verd, un tub de paper de vàter i posant-hi paper de seda també d’aquest color.

– El dineret el vam fer pintant de color groc un cercle de cartró i enganxant gomets de color negre per fer el número 1.

– El cistell, el vam fer amb pots de plàstic on hi vam enganxar papers de seda de color marró que abans havíem estripat. A dins hi vam posar menjar fet amb plastilina: una botifarra, un tros de pa i una poma.

Per acabar d’arrodonir el projecte, com que per Santa Cecília vam convertir l’escola en la Festa Major, nosaltres vam ballar “El ball de nans”. Ens vam posar una barretina, feta amb cartolina i paper pinotxo, al cap i vam ballar com autèntics capgrossos! A més, vam tenir la sort que vosaltres, les famílies, vau poder entrar a l’escola i viure-ho amb nosaltres!

I aquí s’acaba el projecte d’en Patufet, on ens hem divertit, hem gaudit i hem après tant petits com grans i que ens ha servit per conèixe’ns entre tots/es una mica més.

Per la portada del nostre àlbum vam utilitzar la foto de cada nen/a  traient el cap en el dibuix d’en Patufet que ens va fer la Maria Pujol, mestra d’infantil, en un plafó.  (Us deixem un exemple)

A més a més, cada nen/a es va endur un llibre dels noms dels nens i nenes del Cargolet i la Tortuga. Primer sortia el nen/a amb el capgros d’en Patufet al cap i després sense el capgros i amb el nom. (Us deixem un exemple)

 
STORYTELLING

Cada dia, quan la mestra entra a la classe d’anglès ens saluda: “Hello, hello boys and girls”. Nosaltres diem: “Hello, teacher”.

A la classe fem un cercle i cantem la cançó “Come on over everyone”. Després ens asseiem preparats per divertir-nos.

Ens agrada fer servir el micròfon i parlar i cantar molt. Responem les preguntes: “What’s your name? How are you? Diem a la nostra mestra el nostre nom i si estem contents o no.

La Raquel és la nostra mestra i ens parla molt en anglès. Ens encanta quan la veiem treure el llibre “Pete, the cat”. Aprenem els colors i cantem i ballem. 

També aprenem les estacions de l’any. Ara és hivern i sabem cantar la cançó “I’m a little snowman”. Ens agrada molt representar aquesta cançó perquè quan surt el sol i el ninot de neu es desfà, nosaltres ens estirem per terra.

Ens encanta la nostra classe d’anglès.

 
EDUCACIÓ EMOCIONAL

Ens encanta la classe d’emocions perquè aprenem a dir el que ens passa a través de les cançons del Pot Petit. Amb la mestra ens divertim cantant i ballant amb les increïbles aventures del gat enfadat i del lleó vergonyós, on en Pau i la Jana ens transporten als cors i als sentiments d’aquests personatges i els seus amics que experimenten emocions com la por, la vergonya, l’alegria, la tristesa o la ràbia, acceptant-les, compartint-les isobretot ajudant-se els uns als altres quan les emocions són difícils de gestionar.

Després de cantar i ballar, ens asseiem preparats per pintar màscares o titelles dels personatges que ens ajudaran a representar les cançons.

Ens agrada aquesta classe i no ens la volem perdre perquè treballem les emocions sempre amb una mirada respectuosa que ressalta el valor de l’amistat i la solidaritat en un format lúdic i fresc.

PSICOMOTRICITAT 

A infantil a l’hora de la psicomotricitat pretenem desenvolupar les motricitats motrius, expressives i creatives a partir del cos, d’aquesta manera millorem les habilitats quotidianes com córrer, reptar, saltar, equilibri, lateralitat nocions espacials com dalt-baix, dins-fora…A nivell cognitiu també treballem la memòria, l’atenció, la concentració i la socialització.

 
JOCS TRADICIONALS

A partir deL joc, activitat natural dels infants, descobrim, experimentem, aprenem, resolem reptes, provem situacions noves… D’aquesta manera fem créixer l’interès per aprendre, comunicar-nos, relacionar-nos i resolem petits conflictes, com també gestionem la frustració de poder-nos equivocar.

Alguns dels jocs que fem a I3 són: La sabateta de la ning-ning, el joc de la bomba, atrapa bou, joc de les estàtues, etc.

FARMACIOLA DE LES EMOCIONS

La farmaciola és un recurs creat per ajudar als més petits a identificar i “curar” aquells sentiments que, moltes vegades, els costa reconèixer. Normalment no se senten còmodes però no saben què els hi passa. 

Crear la farmaciola de les emocions ens ha permès treballar amb els nens i nenes de I2 i I3 les següents emocions: TRISTESA, ALEGRIA, POR i RÀBIA.

Per treballar cada una de les emocions, hem començat amb l’explicació d’un conte. Aquests, són alguns dels que hem explicat:

    • El monstre de colors  
    • El volcà de l’Alba 
    • Lili
    • El Gruffalo 
    • La bruixa Coloraina 
  • T’estimaré sempre, petitó
  • Les emocions d’en Max
  • L’Elmer
  • Rosa Caramel
  • Pessigolles per al cor
  • De què fa gust la lluna?
  • L’ovelleta que va venir a sopar

A partir dels contes hem treballat una emoció i hem buscat un “medicament” que ens ajudés a curar-nos o identificar-lo.

Què hi ha a la farmaciola de les emocions?

  • Roda de les emocions 
  • Tirites que curen
  • Vena abraçadora
  • Pot de la calma
  • Lupa per veure el món de color
  • Bastó de petons

Aquest material permetrà a les famílies i als propis infants…. parlar, detectar i  endinsar-se en l’exploració de les quatre emocions bàsiques treballades a l’aula.

No som responsables de les nostres emocions, però sí del que fem amb elles. 

Jorge Bucay