I5
CIRCULAR DE CURS INFANTIL 2024-25
CIRCULAR INFORMATIVA SOBRE LES BOTES I L’IMPERMEABLE
PACBAL
El PACBAL és un mètode d’avaluació de la lectura primerenca que comencem a I5 i utilitzem fins a 2n de primària. Ens ajuda a avaluar i mesurar el grau d’èxit de cada nen/a. D’aquesta manera, podem personalitzar les lectures, per aconseguir que cada alumne/a es motivi i evolucioni sense frustrar-se, respectant el seu ritme i arribant als objectius que tots/es han d’arribar.
LES ABELLES
Hem començat un nou projecte: les Abelles! De moment, en sabem força coses i ens hem plantejat mooooltes preguntes. Creieu que les podrem resoldre totes?
- Amb què mengen?
- Amb què piquen i com?
- Com són?
- Com és el rusc? Són rodons?
- Com es moren?
- Com fan el soroll (ZZZZ)?
- Com fan el pol·len? i la mel?
- Descansen?
- Tenen cabells?
- Tenen ulls, boca, panxa, peus, nas, mans, dents, melic, llengua…?
- Tenen família?
- Són totes iguals?
- Com volen tan ràpid?
- Per què tenen les ales tan fines?
- Tenen fred?
ABELLA vs VESPA
S’acaba la primavera, però al pati seguim trobant molts insectes. En pocs dies de diferència, ens vam trobar una abella i una vespa. Les sabeu diferenciar vosaltres?
Per poder-ne apreciar els detalls, les vam observar amb una lupa i vam poder veure com tenien el cap, els ulls, les potes… En el cas de l’abella, també vam veure que tenia un forat al cul i és que ja no tenia el fibló.
EL RUSC
Les abelles viuen als ruscos, els quals fan amb una substància que segreguen les més jovenetes al seu abdòmen. Aquesta substància es diu cera i nosaltres la fem servir per fer espelmes, entre altres coses. Ens vam estar mirant un tros de rusc i vam poder veure que feia olor de cera.
També ens vam fixar en els petits forats que té, les cel·les. Ens vam adonar que no eren ben bé rodones, sinó que tenien 6 costats. Són hexàgons. Nosaltres vam intentar reproduir un hexàgon amb 6 nens i nenes, amb peces de lego i amb rotuladors.
L’AVI D’EN LLUC
En Lluc, fa uns dies, ens va explicar que el seu avi té abelles. Així doncs, ens va fer una gran sorpresa portant-nos un tros de bresca plena de mel i un pot de mel. La vam ben olorar i tocar, i vam veure que era enganxosa. També feia molta olor de mel.
Tot seguit, vam tastar la mel i ens va encantar!
VALORACIÓ A MIG PROJECTE
Després d’uns quants dies de projecte, vam valorar si érem capaços i capaces de respondre algunes de les preguntes que ens vam formular a l’inici. Ens vam repartir les preguntes i, en petit grup, vam parlar sobre què en sabíem. Llavors, ho vam dibuixar i escriure i, finalment, ho vam presentar davant la resta de la classe.
A partir d’aquesta reflexió, vam veure que havíem après moltíssimes coses i que també ens sortien noves preguntes.
MENGEM PA AMB MEL
Marieta vola vola, tu que portes camisola,
si m’ensenyes el camí del cel, et donaré pa i mel!
La sabíeu aquesta cançó? Heu provat mai el pa amb mel? Els nens i nenes de la classe del peix en vam preparar fa uns dies per berenar. Era boníssim!
ANEM A LA CASA DE LES ABELLES
Divendres passat, els nens i nenes del peix ens vam convertir en apicultors i apicultores a la Casa de les Abelles. En Ramon i la Cèlia ens van explicar un munt de coses, ens vam ben disfressar i vam anar a veure les arnes. Allà, vam veure moltes l’abella reina (l’abella mare), abellots, larves i fins i tot una abella que naixia. També vam poder veure com treballaven les guardianes i com algunes anaven carregades de pol·len. Finalment, vam centrifugar tres bresques i vam extreure’n la mel. I tot això, en un entorn idíl·lic envoltats de natura 🙂
TALLER DE MATEMÀTIQUES
Treballar per tallers ens permet organitzar sessions temàtiques i manipulatives que faciliten els nens i les nenes, l’adquisició de continguts específics. L’objectiu del taller de matemàtiques que portem a terme a I5, és que els alumnes tinguin un espai on poder posar en pràctica els coneixements obtinguts i establir-ne d’altres mitjançant el joc, ja sigui descomposició numèrica, petites operacions, memorització, etc. Durant el taller sovint es treballen diferents racons, cosa que facilita una atenció més individualitzada per part de la mestra.
NOU PROJECTE: LES CASES
Després del projecte de les abelles, vam mirar un munt de llibres que parlaven de diferents temàtiques. Després, en vam escollir una i sabeu què va sortir? Les cases!
Després de formular-nos moltes preguntes i de compartir els nostres coneixements sobre les cases, vam veure que teníem moltes ganes de saber com estan fetes.
La sorpresa va ser quan la Maria ens va portar un totxo! El seu pare és paleta i ens el va deixar perquè ens el miréssim bé. Ara encara teníem més preguntes!
INVESTIGUEM: COM SÓN LES CASES?
Primer de tot, vam fer un dibuix sobre una casa. Llavors, vam anar veient que potser ens hi faltaven cosetes, però no sabíem ben bé què. Així doncs, vam anar a fer una petita excursió pels voltants de l’escola i vam anar tirant fotos a elements de les facanes que ens cridaven l’atenció.
Llavors, vam tornar a l’escola i vam construir el nostre propi poble (petit, però nostre).
QUÈ PESA MÉS?
El conte dels Tres Porquets és un bon exemple per demostrar que les cases poden estar fetes de diferents materials. Però… com és que quan el llop bufa, la palla marxa volant i la fusta també. Nosaltres ho vam comprovar amb unes balances casolanes i una bàscula digital. Vam fer una mica de rebombori, però ens va encantar!
CASETES DE DOBLE ENTRADA
Sabeu què és un quadre de doble entrada? Doncs la Marta Ricart ens en va ensenyar a fer mentre construíem cases!
ENS VE A VEURE EL PARE DE LA JOANA
El pare de la Joana, en Joan, va estudiar i va treballar de paleta. Per això, el vam convidar a venir a l’escola i el vam omplir de preguntes!
Primer, ens va explicar que per poder construir una casa, abans s’ha de planificar. Un arquitecte o una arquitecta ens ha de dibuixar uns plànols. Llavors, podem començar a construir. També ens va resoldre molts dubtes sobre com estan fets els totxos i perquè estan fets com són, ens va explicar que hi ha cases que estan fetes de diferents materials i per a què s’utilitzen en cada cas, i ens va portar unes cases per pintar.
Moltes gràcies Joan!
ENS VE A VEURE EL PARE D’EN LLUC
El pare d’en Lluc, en Santi, també és paleta. Ens va venir a explicar que els paletes tenen una feina molt dura i que necessiten treballar en equip per tal de construir les cases. També ens va explicar que els materials que fan servir han de ser molt resistents, però si no esperem que s’assequin o no els col·loquem bé, també es poden trencar i fer malbé.
Llavors, va construir una paret amb totxos i ciment, la va enguixar per un costat i la va arrebossar per l’altre. Així vam poder veure’n la diferència. Després, si s’hagués assecat, hauríem pogut pintar la paret, però tarda molts dies. També vam poder enganxar unes rajoles amb ciment cola.
I al final, vam jugar a perseguir un llum làser. Serveix perquè puguin construir les cases rectes.
Moltes gràcies Santi!
ENS VE A VEURE EL PARE DE LA MARIA
I ens quedava un paleta a la classe: el pare de la Maria, l’Albert. Ens va ensenyar moltíssimes eines que fan servir en el seu dia a dia i també unes màquines molt grosses i que feien molt soroll: algunes feien forats, altres tallaven, altres barrejaven…
També ens va explicar que s’han de protegir molt bé perquè treballen amb eines i materials que són perillosos. Llavors, el vam ajudar a posar uns totxos i vam poder tocar el ciment, vam mirar que estigués recta amb el nivell… I al final, ens va donar uns metres i vam mesurar tot el que vam poder!
Moltes gràcies Albert!
CONSTRUÏM UNA CASA DE FANG I PALLA
Durant una sessió de racons, vam proposar experimentar amb fang i palla, i vam acabar construint unes cabanes de fang! En un altre racó, vam jugar a un joc de sumes i, en un altre, al Crock’s Outfit que és un joc de comptar els complements que porta un cocodril i agafar el número corresponent.
ELS PLÀNOLS D’UNA CASA
La Maria ens va portar els plànols de casa seva i ens els vam poder mirar i remirar de ben a prop. En vam veure un que era gairebé tan gran com la taula. La Maria ens va ensenyar on era la seva habitació, on eren els lavabos, on era la cuina… i fins i tot, vam poder veure com estaven marcats els llums, els punts d’aigua… Que xulo!
Ah, i també ens va portar uns fils per on passa l’electricitat. Aquests fils estan fets d’un material que es diu coure, però per protegir-los, estan embolicats amb un plàstic.
LA CASA MÉS DOLÇA
Després d’estudiar l’ofici de paleta i d’haver vist de primera mà com es posen els totxos, vam construir una paret! Però com que no teníem prous totxos ni ciment, vam fer servir terrossos de sucre i crema de xocolata. La condició era que no podíem llepar els ganivets ni els totxos perquè es podrien fer malbé, però com podeu comprovar, si algú s’embrutava un dit bé que s’havia de netejar, no?