PACBAL: Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura
Què és? El PACBAL és un instrument d’avaluació que mesura el grau d’èxit amb què un/a nen/a progressa en aquelles habilitats que estan a la base de la lectura primerenca. Els alumnes treballen a través d’un conjunt de lectures organitzades per nivells (I5, Primer i Segon).
A I5, les àrees que s’avaluen són:
- Segmentació Fonèmica
- Principi albafètic
- Lectura de paraules sense sentit
- Lectura de paraules amb sentit
Com ho fem? Cada dia a primera hora, i amb dos mestres a l’aula, els alumnes troben diferents racons amb propostes de lectoescriptura. Paral·lelament, un dels docents, de manera individual, i durant els tres trimestres, avalua mitjançant uns llibrets cada una de les àrees.
A Cicle inicial, a partir d’una avaluació inicial es confeccionen els diferents grups i es seleccionen les lectures per a cada nivell.
Les diverses àrees que s’avaluen són:
- La consciència fonològica
- El principi alfabètic
- La lectura de paraules (amb i sense sentit)
- La fluïdesa lectora
- La comprensió lectora
- El vocabulari
Com ho fem? Cada dia al matí, durant mitja hora, es formen petits grups homogenis de lectura en diferents espais de l’escola de manera que els lectors se situen a la seva zona de confort.
Com s’avalua? Al final de cada trimestre s’avalua individualment el progrés de cada alumne per tal de detectar quin grau i suport específic necessita per a poder millorar les seves competències.